Wednesday, March 25, 2009

Bukit Tinggi

Cuti sekolah kembali lagi. Kami bertolak dari UTP seawal pukul 5 pagi lagi. Aku pun tak sangka macam mana la aku boleh bangun seawal ini sedangkan nak bangun pergi kelas pukul 8 pagi pun susah. Lagi-lagi masa kitorang ni sejuk disebabkan keadaan hujan.

Aku macam biasa duduk kat seat belakang je. Lesen je dah renew 2 kali. Tapi masih gak tak bawak kereta. Bukan tak nak tolong driver tu cuma aku perlukan latihan yang lebih untuk kembali ke bidang pemanduan kereta ni. Kitorang konvoi dengan lima buah kereta kesemuanya.

Destinasi percutian kali ni ialah Bukit Tinggi. Sampai kat Kuala Lumpur dalam pukul 8 pagi. Jangka masa dari Kuala Lumpur ke Bukit Tinggi hanyalah mengambil masa 1 jam 30 minit. Cuma yang menjadi cabaran jalannya yang bengkang-bengkok.

Yuran bayaran hanyalah RM10. Bagi aku murah. Kat sini keadaan cuaca boleh la sejuk tapi bila tengah hari panas gak. Mula-mula pergi Japanese Village naik lori yang telah disediakan. Kat sini pengunjung berpeluang memakai kimono selama 30 minit dengan bayaran RM20. Aku memang tak boleh pakai sebab muka aku ada iras jawa dengan siam sahaja. Iras-iras muka Jepun memang jauh sekali.

Lepas tu kitorang pergi Colmar Tropical. Kat sini yang menjadi daya tarikan ialah seni reka bina bangunannya yang bertemakan French. Dekat pintu masuk je dah ada orang sambut dengan nyanyian latin macam dalam cerita Mexico yang sambil nyanyi dengan joget sekali tu. Kat dalam bangunan ni ada restaurant yang menyediakan makanan French. Aku tak cuba pun sebab mahal lagi pun dah kenyang makan burger king kat Kuala Lumpur.

Lepas tu ingat nak naik kuda tapi tak jadi sebab mahal sangat. Jadi kitorang pergi tengok arnab je. Kat sini pengunjung berpeluang berkejar-kejaran dengan arnab. Ataupun dikejar oleh arnab.

Perasaan: Rasa macam kat oversea pun ada cuma panas jela. Takpe hujan emas di negara orang, hujan batu di negeri sendiri. Baik hujan batu.

Dah macam orang jepun dah kawan-kawan aku ni.

Lihatlah dunia!!!!

6 comments:

Unknown said...

ko ade potensi la zali!
ade kot iras jepun 20%

Unknown said...

akan ku gilap potensi tu supaya menjadi 100%

Kenangan Lalu said...

Best2 gie Bukit Tinggi! Lawat la taman arnab, best kot~

Unknown said...

Kitorang pergi gak. Taman arnab bayar asing. Kena bayar RM3

Keyrol Anwar said...

pegi x ajak!
:(

bukit tinggi = colmar, france

Unknown said...

sorry keyrol. aku decide ikut diorang pun last2 minute. huhu lain kali aku ajak ko ye.