Monday, February 8, 2010

Singa

Korang mesti pernah tengok cerita Tarzan kan? Dalam cerita tu manusia dibesarkan oleh spesis monyet. Sejak dari dulu manusia ni dah memang hidup dengan haiwan.

Pada tahun 60-an dua orang sahabat baik ni iaitu Rendall dan Bourke ni telah membuat kerja gila tapi menarik. Diorang ni telah mengambil anak singa sebagai binatang peliharaan diorang. Selalunya orang ambik kucing dengan anjing je sebagai binatang peliharaan. Tapi mamat dua orang ni ambik singa.

Comelkan. Aku pun tak dapat bayangkan pada zaman moden ni macam mana la manusia boleh hidup dengan singa di bawah satu bumbung. Mau silap-silap hari bulan kita yang kena baham. Tapi dalam kisah benar ni perkara tu tidak berlaku. Mereka telah membela singa ni seolah-olah singa ni seperti seekor kucing yang jinak.

Namun apakan daya. Saiz singa ni makin lama makin membesar. Singa ni cepat membesar berat dia meningkat daripada 15kg ke 85kg. Tak kan la diorang ni nak simpan lagi kan singa ni kat rumah diorang. Jadi diorang pun buat keputusan untuk menghantar singa ni ke Afrika supaya singa ni yang diberi nama Christian dapat menjalani kehidupan seperti singa-singa yang lain.

Perkara yang paling menyayat hati dan perasaan aku ni bila setahun kemudian tuan singa ni datang melawat Christian ni. Tuan penjaga tu dah cakap kemungkinan besar singa ni dah lupakan diorang dah. Namun tanggapan dia salah sama sekali. Bila singa ni nampak je Rendall dan Bourke, dia terus berlari dan menerkam diorang dengan gembiranya.

:nangis:

Lepas tengok video ni banyak yang kita dapat belajar. Sedangkan singa yang sudah dikenali sifat semulajadinya yang ganas pun boleh menunjukkan sifat kasih sayang sesama makhluk ni kan kita manusia yang mempunyai akal. Jadi renung-renungkan lah.

9 comments:

nurul said...

sgt terharu tgk singa nie..sobsob..good entry diz tym..

Bajet said...

dah-dah jangan nangis haha. Ai macam ni la selama ni tak bagus ye huhu sob2. (gurau je)

oyenks said...

jom jadik singa! :P

Bajet said...

haha jom oyen

nurul said...

heee slama nie bgs jgk cuma nie lg bgs..sbb ad singa comeyl..tp saya lg comeyl..oO(^___________~)Oo

FarahHanimMohdFauzi said...

sgt sedih..terharu...rs mcm nak cr singa sekor gak wat pet.

Bajet said...

Uih jangan buat macam tu. Singa sekarang bukan boleh percaya. Nanti kena terkam hahaha.

FarahHanimMohdFauzi said...

hahah..mcm manusia gak la kan..

Bajet said...

Manusia lagi macam2 ragam. Hahaha