Saturday, August 29, 2009

August Rush

Berakhir sudah perjalanan muzik aku akhirnya. Walaupun hanya lebih kurang seminggu lebih, namun aku tetap bersyukur kerana dapat berguru dengan cikgu Suhaimi Yacub. Ikon besar dalam wind orchestra. Banyak ilmu dan pengalaman yang dapat aku timba daripada beliau.

Menurut beliau, muzik ini adalah datangnya dari dalam hati. Walaupun kita boleh main lagu tu tapi belum tentu penghayatannya sampai. Bermain muzik ni memerlukan penghayatan dan pengamatan yang tinggi.

Dalam wind orchestra, setiap alat muzik dari yang sekecil-kecil hinggalah yang sebesar-besarnya memainkan peranan yang penting. Masing-masing menyumbangkan bunyi dan irama yang berlainan dan bila disatukan menjadi muzik yang padu dan merdu.

Pesanan ni yang paling aku ingat sampai bila-bila. Kalau kita nak jadi pemain muzik yang hebat tak kira la alat muzik apa pun yang kita main. Ada tiga perkara yang kita perlu berikan perhatian.

Pertama sekali tone. Tanpa tone yang tepat bunyi yang dihasilkan tak dapat mencapai tahap yang kita mahukan. Memang note yang kita tekan tu betul. Tapi kalau tone lari kejap sharp kejap flat. Rosak la master piece tersebut.

Kedua side reading. Kalau side reading kita hebat. Bagi la score lagu apa pun. Berbelit ke banyak scaling ke moderato ke semua kita boleh main. Side reading ni boleh dilatih. Rajin-rajin la baca score tanpa menulis note di atas score tersebut.

Akhir sekali teknik. Teknik ni pun penting. Teknik ni termasuk la scaling. Kepantasan memicit note yang betul lagi-lagi bagi instrument yang ada banyak key. Baru la tak ada masalah kalau nak tukar note dari tinggi ke rendah. Lagi satu teknik yang penting ialah bila bermain muzik tu pastikan note tu bagi cukup dan tidak lari bit. Minim main minim jangan tipu-tipu.

Ketiga-tiga perkara di atas adalah penting. Kalau hebat salah satu pun tak guna. Disiplin tu tak payah cakap. Semua benda yang kita buat kena ada disiplin barula boleh gerak.

4 comments:

OoizzioO said...

chayok!!!
ha3....
dah final year dahf

Unknown said...

Betul2. Sebab tu la aku join konvo hari tu. Penglibatan terakhir.

Kenangan Lalu said...

Lex la, still can join other orchestra after this if you're still passionate, man~

Aih, rendoo nak mein eupho~

Unknown said...

Haha tu tengok keadaan dan rezeki dulu la.