Tuesday, August 4, 2009

Influenza A(H1N1)

Seperti yang kita sedia maklum virus H1N1 semakin tersebar di seluruh dia. Semakin hari bilangan kes yang menghidap virus ini semakin bertambah. Pelbagai langkah telah diambil bagi mengelakkan orang awam daripada terkena penyakit ini. Kita sebagai masyarakat perlu tahu mengenai penyakit ini dan bagaimana cara untuk mencegahnya. Mencegah lebih baik daripada mengubati.

Penyakit Influenza A(H1N1) adalah sejenis penyakit berjangkit yang disebabkan oleh sejenis virus baru. Virus ini terhasil dari mutasi gene virus influenza babi, burung dan manusia.

H1N1 boleh berjangkit melalui pernafasan dan sentuhan. Gejala awal penyakit ini adalah mirip selesema seperti demam, batuk, sakit kepala, sakit badan, sakit tekak, selesema dan kadang kala muntah-muntah atau cirit-birit. Sekiranya anda mempunyai gejala yang saya nyatakan di atas, silalah segera bergegas ke hospital atau klinik berdekatan untuk mendapatkan rawatan lebih lanjut. Langkah awal adalah penting untuk mencegah penyakit ini.

Langkah pencegahan penyakit ini adalah kerap cuci tangan dengan air dan sabun, elakkan berada di tempat awam yang sesak dan amalkan cara hidup yang sihat.

Kita perlulah mengambil iktibar daripada penyakit ini. Mungkin adalah bala yang menimpa kita manusia atas segala dosa yang telah kita lakukan. Muhasabah la diri yang tidak sempurna ini. Semoga kita dapat mencari jalan kebenaran. Banyakkan la berdoa.

2 comments:

Sakilah said...

mutan!!!
perghh virus ni mutan2 ni mmg bahaya!!!!!!!!takot nk blk UTP!!!!!

Bajet said...

Balik jangan tak balik. Aku dah menapak kat UTP ni sejak hari Khamis. Haha.