Friday, March 11, 2011

Bernafas dalam debu

Dalam kehidupan ini sebenarnya kita sentiasa ada pilihan. Yang membezakannya adalah sama ada pilihan itu berada di tangan kita atau sebaliknya. Perlu diingat di sini bahawa sesungguhnya kita hanya merancang dan Allah yang menentukannya.

Begitu juga dalam kehidupan aku. Laluan untuk ke tempat aku bekerja ada dua pilihan. Pertama melalui jalan biasa/jalan lama. Kedua melalui lebuh raya.

Kedua-dua pilihan di atas ada kelebihan dan keburukannya. Kebaikan pilihan pertama tidak perlu bayar tol manakala keburukannya perlu hati yang tabah untuk menempuh 6 traffic light.

Manakala pilihan kedua kebaikannya jalan memang sentiasa kosong manakala keburukannya tol pergi balik mencecah RM5.60.

Kedua-dua laluan adalah 40KM sahaja. Jadi aku dah buat keputusan untuk memilih pilihan pertama….muktamad…titik. Sebenarnya sebelum ini ada juga aku lalu ikut highway tapi disebabkan peristiwa hitam di highway tersebut terus aku fobia nak lalu ikut highway tu.

Situasi pertama peristiwa ini berlaku pada petang yang indah angin bertiup sepoi-sepoi bahasa. Umat manusia berpusu-pusu untuk pulang ker rumah masing-masing. Aku pun rasa penat petang tu. Disebabkan itu aku mengambil keputusan untuk balik ikut highway.

Lagu satu tabiat aku kalau ikut highway ni memang pantang tengok jalan kosong sedap jer tekan minyak. Sedar-sedar aku dah sampai ke tol yang kedua.

Elok-elok jer aku nak bayar tol….

Gadis Tol: Abang ok ker kereta tu berasap jer saya tengok.

Si Kacak: Kete abang memang macam ni maklum la kereta sport.

Tau-tau jer lepas tu terus mati KO kereta aku kat situ juga.

Gadis Tol: Abang nak saya tolong tolak kereta ke tepi?

Si Kacak: Embarrassed smile

Iya tahniah kereta aku overheat. Pelamin anganku musnah la petang tu.

Situasi kedua tidak ada kena mengena dengan situasi pertama. Kejadian ni sering berlaku ketika aku pulang dari kerja melalui laluan pertama yang perlu menempuhi trafiic light yang berlapis-lapis. Sudah pasti jalannya sempit.

Ketika elok jer beratur tunggu giliran untuk melepasi traffic light demi traffic light. Ada dua cabaran yang sering datang menduga diriku yang lemah ini.

Petandanya dari kejauhan terdengar bunyi siren. Aku dah rasa tak sedap hati dah. Jalan dah la ada dua lane jer sendat dan sempit. Ambulans ni nak juga lalu kat tengah-tengah. Bawak mengalahkan pemandu formula one.

Nak tak nak kena la juga kereta sport aku ni bagi laluan. Akibatnya berterabur kereta kat jalan tu. Memikirkan nasib orang kecemasan dalam ambulans tu ku ikhlaskan diri dan redha sahaja.

Tu kira ok. Cabaran yang kedua ni. Kat jalan yang sesak dipenuhi kereta sendat habis tu. Dengan traffic light lagi. Petandanya dari jauh aku sudah terlihat sebuah kereta kancil berwarna putih atau merah dan dibelakangnya tertampal pelekat L dan amaran pemandu noob lagi.

Kira nasib malang la kalo terpaksa ikut bontot kereta tu. Sebabnya bila dekat traffic light elok-elok jer lampu hijau kereta kancil tersebut mesti mati enjin.

Pergh…nak potong tak boleh lorong belah kiri dah padat dengan segala jenis lori, trela dan kereta. Mahu tak mahu kena tunggu juga. Aku memang jenis yang tidak suka hon kereta dan di hon oleh kereta lain. Elok-elok jer kereta kancil tu hidup balik lampu traffic light pun merah. Steaming mad.

Nasib baik la selalunya yang tengah memandu kereta tersebut hampir boleh dikatakan semuanya gadis-gadis melayu terakhir perasaan marah tu hilang macam tu aja. Memandangkan aku pun pernah noob bawak kereta dan selalu mati enjin kat tengah jalan suatu ketika dahulu, ku pendamkan sahaja perasaan marah tersebut. Tak guna marah-marah. Akal kan ada..

p/s: Skim rumah pertamaku dengan skim piramid tu adik beradik ker? Smile with tongue out

2 comments:

lolo said...

INI ENTRY BANGANG HAHAHAH

Bajet said...

lolo thank you for your compliment