Monday, November 30, 2009

El-Classico

Aku sebagai fan Arsenal ingin memohon maaf kepada penyokong Arsenal yang lain di atas persembahan yang hambar pada pagi tadi apabila tersungkur ditangan Chelsea 3-0. Walaupun dah puas dah boo Ashley Cole namun beliau masih sempat assist dua gol.

Sejurus selepas kekalahan Arsenal berlangsungnya perlawanan antara Barcelona dengan Real Madrid. Siapa tak tau pasal Real Madrid, pasukan yang telah berbelanja besar season ni. Sebenarnya dari dua perlawanan malam tadi kita boleh buat perbandingan.

Arsenal boleh disamakan dengan Barcelona dari segi corak permainan. Kedua-dua pasukan ini berani menggunakan flowing pass sehingga menguasai possession. Barcelona juga sama seperti Arsenal, terkenal dengan melahirkan pemain-pemain yang berwibawa daripada akademi seperti Messi, Pedro, Sergio dengan Bojan. Fabregas sendiri berasal daripada akademi Barcelona.

Namun terdapat perbezaan ketara antara Arsenal dengan Barcelona. Pagi tadi dapat disaksikan sendiri betapa goyahnya pertahanan Arsenal begitu juga dengan penyudah Arsenal. Berbeza dengan Barcelona yang tidak menyianyiakan peluang yang terhidang di depan mata. Pertahanan Barcelona juga mantap. Striker dengan midfield Barcelona tidak perlu risau pasal pertahanan kerana dijaga dengan rapi oleh Puyol, Pique dengan Victor Valdes.

Puyol, Pique dengan Victor Valdes telas menunjukkan apa itu definisi world class defend. Sehinggakan Cristiano Ronaldo, Kaka dengan Higuain terpinga-pinga di hadapan gol. Walaupun diorang bermain sepuluh orang tapi masih boleh menguasai permainan.

Semuanya masih belum berakhir sekiranya Arsenal dapat memanfaatkan baki perlawanan dan mengharapkan Chelsea tergelincir. Mungkin Arsenal tak ada budget yang besar untuk membeli pemain-pemain yang dah memang establish. Tapi aku berharap Arsene Wenger dapat membawa striker, defend dengan midfield yang berkaliber bagi menyokong Fabregas. Jangan sehingga Fabregas pun berpindah ke Barcelona.

No comments: