Saturday, January 3, 2009

Bedtime Stories


Hahahaha. Memang lawak dan menyeronokkan cerita ni. Dari awal sampai akhir, aku terhibur. Jalan cerita yang menarik dan lakonan hebat dari Adam Sandler. Semuanya bermula apabila beliau menceritakan cerita sebelum tido kepada dua orang kanak-kanak riang.

Cerita tersebut berkenaan diri beliau cuma diubah suai kepada cerita imaginasi kanak-kanak. Tak sangka pula semua yang diceritakan menjadi kenyataan pada keesokan harinya.

Sejak hari tu, beliau berazam untuk menceritakan bedtime stories yang berpihak kepada beliau seperti mendapat Ferrari dan mendapat ciuman daripada gadis cantik. Tetapi bukan semuanya menjadi kenyataan.

Pengajaran dari cerita ini ialah sebenarnya semuanya bermula daripada imaginasi. Daripada imaginasi itulah ia dapat berkembang menjadi kenyataan. Itu pun dengan hasil usaha titik peluh kita sendiri.

Bak kata Einstein
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution.
Imaginasi itu lebih penting daripada pengetahuan. Pengetahuan terhad manakala imaginasi itu boleh meliputi seluruh dunia dan melahirkan perubahan. Imaginasi adalah kuasa yang besar yang dimiliki oleh semua manusia.

Sastera rakyat melayu juga ada menceritakan mengenai imaginasi ini. Aku tak ingat la nama watak tersebut yang pasti bukan Pak Pandir, Pak Kadok atau Si Luncai. Sesiapa yang tau sila bagi tau aku kat komen ye.

Budak ni suka berangan. Satu hari tu, dia berangan semasa tengah memanjat pokok kelapa yang tinggi. Dia berangan menternak lembu. Lama kelamaan ternakannya dapat dieksport ke negara luar. Sehinggakan dia menjadi kaya dan dapat berkahwin dengan anak raja.

Di sini kita dapat lihat semuanya bermula dengan imaginasi. Tapi malangnya si pulan ini, imaginasi beliau tidak disusuli dengan langkah tindakan bagi merialisasikan imaginasi beliau itu.

Ini trailer dia :




2 comments:

Atira. said...

this movie is next on my list!

Unknown said...

I hope you enjoy this movie.