Monday, June 7, 2010

Selamat Pengantin Baru

Orang kata kalau kereta lama ni selalunya ada pantang yang perlu dipenuhi. Nukman Basyir pernah bertanya kepada Ajak apakah pantang kereta beliau. Dengan selamber Ajak menjawab bahawa kereta beliau pantang kalah. Sungguh padat dan bernas jawapan beliau.

Rupa-rupanya kereta aku pun ada pantang iaitu pantang mati. Apa yang aku maksudkan dengan pantang mati ini ialah kereta aku ni kalau masa tengah bawak dia tak boleh mati enjin. Kalau dah berhenti mati enjin tak pe.

Musim cuti sekolah ni biasa la ramai orang nak melangsungkan perkahwinan. Aku pun tak terlepas dari menerima jemputan perkahwinan daripada cik ani, rakan semasa di AYSK dahulu. Rombongan kawin cik ani ni bertukar menjadi pengalaman yang berguna kepada aku pabila pantang kereta aku ni telah dilanggar.

Apalagi kereta pun buat hal la tak boleh start. Bukit Jelutong menjadi saksi. Terpaksa la jumper bateri dengan tutup udara kat kaburetor bagi mantap. Aku pun bukan pakar pasal kereta ni. Masih noobhan lagi. Nasib baik Acan yang penuh dengan pengalaman di dada menyelamatkan keadaan. Pengalaman mengajar erti kehidupan.

Alhamdulillah walaupun pelbagai kesulitan dihadapi, kami dapat juga sampai ke rumah cik ani. Selamat pengantin baru diucapkan kepada cik ani. Semoga berbahagia di dunia dan akhirat. Orang pun ada tanya bila pula giliran aku. Cuma ni jela jawapan yang aku dapat berikan buat masa sekarang ni looking for job first.

Berhati-hati di jalan raya.

No comments: