Monday, October 27, 2008

Kenduri Kendara

Kat Merbau Sempak ni bila ada kenduri je mesti sibuk satu kampung. Sudah menjadi tradisi kat sini bila ada kenduri, orang kampung bergotong-royong menyiapkan juadah dan perhiasan. Jarang aku tengok orang kahwin kat sini pakai catering apatah lagi kahwin kat hotel.

Kampung aku siap ada persatuan lagi yang menguruskan hal persiapan kenduri kahwin ini. Nama persatuan tu ialah Sepakat. Persatuan ini tidak mengenekan sebarang bayaran perkhidmatan. Cuma kos perkahwinan sahaja ditanggung oleh tuan rumah. Persatuan ini siap ada baju rasmi lagi. Baju kurung berwarna biru. Seragam macam boria. Tapi perempuan jela yang pakai lelaki tak payah pakai baju seragam.

Sebab tu masa kenduri mak aku sibuk betul. Maklum la mak aku ni la tukang masak. Daripada awal sampai habis mak aku terlibat. Selalunya memang pihak perempuan la yang paling sibuk sekali.

Aku pun turut melibatkan diri bila ada kenduri kahwin. Selalunya aku tolong basuh pinggan, lap pinggan, angkat pinggan yang kotor dengan menggantikan lauk yang dah habis. Aku ini malas selalu je mengelat. Tau-tau lepas zohor aku lesap. Tapi kalau dah dapat duit berbunga kat kocek tu tak dapat buat apa la. Layan jela sampai abis.

Kat sini masa kahwin biasala mesti ada sesi karaoke nya. Selalunya orang yang tolong tu juga yang nyanyi. Aku tengok kat tepi je. Suara tak sedap mana boleh nyanyi.

Ikut tuan rumah juga. Selalunya bila dah nak habis tu ada dibuat cabutan bertuah untuk orang kampung yang tolong. Aku mesti dapat masa cabutan bertuah.

Kat tempat aku ni masa kenduri kahwin memang meriah. Aku harap tradisi ini dapat diteruskan walaupun kampung aku dah jadi modern nanti.

No comments: