Monday, October 13, 2008

Beraya lagi

Kali ini beraya edisi bandar. Minggu lepas murah betul rezeki aku. Mencurah-curah bagaikan air yang mengalir. Bagaikan minyak yang ditatang penuh. Aku menerima jemputan ke rumah terbuka daripada rakan-rakan mahupun jauh ataupun dekat.

Di pagi sabtu yang indah, aku terasa seperti di hari raya yang pertama. Ahli condo aku semua sibuk bersiap-siap. Gosok baju melayu berlatar belakangkan lagu raya. Nasib baik tak pergi sembahyang raya. Kalo tak lengkap pakej.

Rumah pertama sudah semestinya rumah teloq kerana berdekatan dengan kediaman aku. Ahli rumah aku semua turut serta diikuti kenalan yang lain. Jumlah kereta yang digunakan kira-kira 5 buah. Selepas membantai mee goreng berserta hot dog dan telur aku pun beralih ke rumah majin pula yang terletak di Jelatik. Dekat rumah majin aku hanya mampu makan cocktail buah sahaja.

Lepas tu kami beralih ke rumah pojan pulak yang terletak di kajang. Jauh juga rumah pojan ni. Tapi aku berpuas hati roti john pojan memang terbaik. Sehingga menjilat jari. Boleh buat berniaga la orang kata. Selepas puas berehat dan berguling-guling kat rumah pojan kitorang beralih ke destinasi yang lebih jauh iaitu rumah kenny yang terletak di bangi.

Berpusing-pusing juga la cari rumah kenny ni. Akhirnya sampai juga. Kat rumah kenny puas posing maut tangkap gambo hampir setiap penjuru rumah. Belum habis lagi ni. Lepas ini pergi rumah Awin pula kat Bangi juga.

Kat rumah Awin aku makan kek cheese dengan coklat. Nak sebut nama pun tak tau. Makan jela. Haha nak tanya segan. Akhirnya rumah yang terakhir dan paling jauh iaitu rumah Lisa. Sampai je kat rumah Lisa dah maghrib. Puas betul aku beraya hari ni. Tunai kan dulu kewajipan. Lepas tu baru la menikmati juadah yang disediakan.

Kira ni makan malam sekali la. Memang makan puas-puas la. Aku ambil sate, kek sarawak kot dengan mee apa tah ala western. Aku banyak melantak tanpa mengetahui nama sebenar makanan tersebut. Kat rumah Lisa macam-macam kitorang buat. Menyanyi, main gitar dan aku pula hanya mampu tersenyum. Mungkin kepenatan. Tepat jam 10.30 rasanya kami pun beredar ke destinasi masing-masing.

Senang cerita ni la raya yang paling seronok dan memenatkan. Pertama kali menjejakkan kaki ke rumah kawan-kawan. Mengeratkan silaturrahim. Beramah mesra. Mengenali diri dengan lebih mendalam.

Keesokan harinya masing-masing terlajak. Hangat-hangat tahi ayam sahaja. Kalau tidak mengikut perancangan asal kitorang ada dua lagi jemputan rumah terbuka. Kali ini di Klang dan Shah Alam. Tapi apakan daya berehat kat rumah jela tak larat.

Kepada rakan-rakan yang terlibat terima kasih aku ucapkan. Rumah aku kat merbau sempak tertutup. Jauh la kalau korang nak pergi sana. Kalau ada permintaan yang tinggi barulah terbuka. Kata-kata terakhir, kalo boleh hantar la ye gambar-gambar tu ke ivanzryanz@gmail.com sebagai kenangan.

4 comments:

kEyrOL~ said...

nk open houseee!!!!

Bajet said...

Jemput datang rumah. :)

farid said...

ohoo..zali
cam best je dgr citer ko..
kalu ade gambo lgi best..
hehe..

Bajet said...

Nanti aku letak ye. baru je dapat dari teloq