Saturday, October 25, 2008

Keretapi Tanah Melayu (KTM)

Sebelum ini aku pernah bercerita pasal Putra LRT kali ini aku nak cerita pasal KTM pula. Semalam lepas habis je kerja aku terus naik Putra LRT ke KL Central. Maklum la isnin cuti deepavali. Sesampainya aku kat KL Central aku kena naik KTM Komuter pula.

KTM ni mempunyai dua perkhidmatan sebenarnya iaitu KTM Antarabandar dan KTM Komuter. KTM Antarabandar ni keretapi yang pertama di Malaysia. Yang pakai arang tu. Lepastu bunyi dia memang bising. Keretapi ni aku tak pernah naik pun. Setakat tengok je.

Manakala KTM Komuter pula adalah keretapi yang menggunakan elektrik sebagai tenaga untuk menjana pergerakannya. Aku memang selalu naik keretapi ini. Sejak tingkatan satu lagi. Berulang-alik ke Sungai Buloh, Kuala Lumpur dengan Klang.

KTM Komuter ini memang lagi sibuk dari Putra LRT. Tak pernah aku naik keretapi ini kosong. Memanjang je penuh. Memang dua kali ganda sesak dari Putra LRT. Semua orang nak mengelakkan kesesakan lalu-lintas.

Semalam aku melihat pembaharuan yang bagus dari pihak KTM. Selalunya masa aku tunggu keretapi kat KL Central, suasana memang teruk sekali. Dengan tiada barisannya. Berterabur. Lepas tu bila keretapi sampai, orang main rempuh je. Tak bagi pun peluang kat orang yang kat dalam keretapi tu bagi keluar dulu.

Tapi semalam keadaan adalah berlainan sama sekali. Kita boleh lihat sendiri kat tempat beratur tu dah ada garisan warna hijau dan merah. Pengguna kena beratur mengikut garisan itu. Dekat situ betul-betul tepi pintu keretapi. Selepas itu ada orang ditugaskan untuk memastikan pengguna di dalam keretapi keluar dulu. Baru la aku dapat naik keretapi dengan tenang. Tetapi kesesakan masih tidak dapat dielakkan lagi-lagi semasa musim perayaan deepavali ni.

Namun aku tetap setia.. Keretapi ini juga la yang menjadi pilihan di hati. Sesak macam mana pun aku mesti naik juga. Senang terus sampai Sungai Buloh. Kat dalam keretapi tu tahan la sikit.

p/s : Sekarang aku tengah bercuti sampai isnin.

No comments: