Tuesday, October 21, 2008

Rumah terbuka terakhir

Hari ahad hari tu aku dengan rakan seintern yang lain pergi beraya di rumah staff office aku. Rumahnya terletak di Taman Melati. Rasa dekat je. Kitorang pergi ke sana dengan menaiki Putra LRT. Macam biasa la aku memang pelanggan tetap. Lebih-lebih lagi aku pakai MTC. Ke mana sahaja aku boleh pergi.

Kat rumah tuan rumah selepas bersalaman dan bertegur sapa. Aku pun makan nasi ayam nasi double. Lapar maklum la dari pagi tak makan. Kira ni sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam. Combo terus. Selesai segala masalah. Memang aku makan sakan.

Lepas tu, aku menjamah soto pula. Sambil duduk-duduk ratah kuih disulami dengan air. Sampai la perut aku kembung. Tak larat dah. Kekenyangan. Puas...

Satu juadah je yang tertinggal iaitu lontong. Tak pe makan sebelum lapar, berhenti sebelum kenyang.

Bagai sudah mengantuk disorongkan bantal. Balik kitorang tumpang kereta staff. Alang-alang lalu apasalahnya kalau tumpang sekaki. Mungkin ni rumah terbuka terakhir yang aku pergi. Maklum la minggu ni aku nak balik. Isnin cuti sempena perayaan deepavali.

Tetapi kepada sesiapa yang nak jemput ke rumah terbuka adalah sangat-sangat dialukan. Lebih-lebih lagi rumah yang terletak kat kawasan lembah klang dan berdekatan dengan stesen keretapi. Di samping menjamu selera dapat juga la mengeratkan ikatan silaturrahim sesama kita.



2 comments:

kEyrOL~ said...

Tahniah!
Anda telah ditag!
Sila ke blog sy!
Ngaha~~

Bajet said...

Terima kasih. Susah-susah je tag aku. Haha.