Wednesday, October 29, 2008

Pengakap

Sejak sekolah rendah lagi matlamat aku semasa aku mula-mula masuk pengakap hanyalah satu iaitu mahu sampai ke peringkat yang tertinggi iaitu pengakap diraja. Bermula dari pengakap kanak-kanak diteruskan ke pengakap muda tapi tersangkut kerana berpindah sekolah.

Kat asrama penuh aku tak sambung jadi pengakap remaja tapi aku terpesong jauh masuk pasukan orchestra. Teringat lagi zaman-zaman semasa aku menjadi pengakap. Sibuk betul menyiapkan buku log bagi mendapatkan lencana. Belajar bermacam-macam jenis ikatan. Keluar masuk hutan.

Pengalaman yang aku paling tak dapat aku lupa semasa aku belajar kat Klang. Aku turut serta dalam konvoi berjalan kaki dari bandar diraja Klang ke Taman Cahaya Seri Alam . Fuh jauh betul dah la kena pikul beg yang berkilo-kilo beratnya. Dengan menggunakan tulang empat kerat aku ni akhirnya sampai juga. Walaupun penat tapi memang puas hati dan seronok :) . Untuk pengetahuan korang Taman Cahaya Seri Alam ni taman yang ada empat musim tu. Tapi sekarang ni aku rasa dah tak ada.

Lagi satu bila ada jambori je mesti aku turut serta. Aku selalu pergi kat Gombak je. Pernah juga dulu cikgu aku ajak pergi jambori kat Singapura. Tapi apakan daya bayarannya mahal betul. Mana la aku mampu. Masa jambori lagi seronok dari aktiviti-aktiviti pengakap yang lain. Selalunya jangka masa jambori memang lama kira-kira seminggu. Selain menyiapkan aktiviti yang disediakan kita juga berpeluang beramah mesra dengan pengakap dari negeri lain mahupun luar negara.

Antara aktiviti pengakap yang aku paling suka ialah
  • Jungle tracking : Aktiviti ini melibatkan penjelajahan keliling hutan belantara. Masa ini la kita berpeluang untuk melihat keindahan alam dengan lebih jelas lagi. Di samping menghirup udara segar dan menikmati panorama yang begitu indah sekali, kita juga dapat mengenali spesis tumbuh-tumbuhan.
  • Operasi burung hantu : Inilah aktiviti yang paling seram dan mendebarkan. Motif utama aktiviti ini ialah untuk melahirkan sifat berani di dalam diri kita. Bayangkan anda dibawa ke dalam hutan dengan mata ditutup dengan kain. Mula-mula secara berkumpulan. Akhir sekali anda dibiarkan sendirian. Aktiviti ini dijalankan tengah malam dan berakhir pada waktu subuh. Memang lama. Masa ditinggalkan berseorangan tu barulah teringat kat Allah. Barulah terasa diri itu teramat la kerdil dan lemah.
  • Malam penutup : Aku pun dah tak ingat apakah nama aktiviti ini. Dah lama betul aku tinggalkan kegiatan pengakap. Aktiviti ini dijalankan semasa malam terakhir. Setiap platon perlu membuat persembahan tidak kira la sketsa ke, nyanyian dan sebagainya. Dalam masa yang terluang sebelum inilah digunakan untuk membuat latihan. Semasa persembahan berlangsung, gelak riang, tawa dan gurau senda sesama ahli pengakap memeriahkan lagi suasana. Kami hanya disinari unggun api yang besar pada malam itu. Bila persembahan selesai pertempuran sorakan antara platon pun berlangsung.
Pengakap memang terkenal dengan tepukan dan lagunya. Kami ahli pengakap muda buat sehabis baik. Haha itu je yang aku ingat. Kalau diberi peluang aku memang nak turut serta semula dengan pengakap. Jadi pengakap kelana pun ok juga. Rindu betul dengan kenangan tidur di dalam khemah dan makan ala kadar sahaja. Pengakap banyak mengajar aku erti kehidupan yang sebenarnya.

2 comments:

ryd said...

aku pernah pegi jambori bwk duit rm5 je..igtkan msk hutan btol2..xbjt ade jual mknn..seminggu plak tu..cmne aku survive aku pon xtau..haha

Bajet said...

Haha tu keajaiban dunia. Biasa la teloq orang cari rezeki. Dalam hutan pun boleh.