Friday, November 28, 2008

Mari mengira

Kat pejabat aku diorang suka forward email yang lawak, hal isu semasa, tips, promosi dan bermacam-macam lagi. Mungkin itu adalah cara diorang untuk menenangkan fikiran dan melepaskan tekanan.

Aku suka juga baca email-email ni. Lagi-lagi bila masa lapang. Kadang-kadang tersenyum sorang-sorang. Kali ni aku nak kongsi email yang aku dapat dari pejabat aku. Boleh la rehat-rehat sambil kita sama-sama kira.

Di sini ada satu pengiraan matematik mudah untuk latihan anda. Budak sekolah rendah pun boleh kira.

Ia cuma mengambil masa lebih kurang 30 saat.

Ikut arahan yang dinyatakan.

Kalau anda hebat sila kira tanpa menggunakan mesin kira. Hanya mencongak sahaja.

  1. Mula-mula, tetapkan dalam seminggu berapa kali anda ingin makan malam di restoran.
  2. Darabkan dengan 2.
  3. Tambah 5.
  4. Darabkan dengan 50.
  5. Jika tarikh lahir anda pada tahun ini sudah lepas tambah 1758. Jika sebaliknya tambah 1757 jika ianya belum lepas.
  6. Kiraan terakhir : Tolak tahun anda dilahirkan. (contohnya 1987,1992 dan sebagainya).
Jumlah sekarang adalah dalam tiga digit nombor.

Digit pertama dari 3 digit tersebut :
Adalah jumlah nombor anda ingin makan malam di restoran dalam seminggu.
Sekarang yang paling menyeronokkan!!!!
2 digit terakhir memberitahu anda....

Umur anda!!!!!!
Perhatian kiraan ini hanya berkesan pada tahun 2008 sahaja. Harap anda semua dapat merehatkan minda sambil bergembira.

No comments: