Wednesday, November 12, 2008

Aerobus

Sekarang ni dekat Malaysia kita mempunyai KTM, Putra, Star, ERL dan Komuter. Hari ini semasa aku membaca surat khabar the sun aku tertarik dengan artikel Coaches on cables proposed for Penang.

Aku paling tertarik dengan teknologi Aerobus. Teknologi ini dipanggil landasan di utara. Memang sungguh berbeza kalau nak dibandingkan dengan Putra dan sebagainya kerana selalunya keretapi berada di atas landasan. Tapi sistem Aerobus ni lain. keretapi tergantung di bawah landasan. 
Aerobus ni diilhamkan oleh Gerhard Mueller. Sekarang ini teknologi ini digunakan di German, Switzerland dan Canada. Manakala pemasangannya di China. Aerobus ini boleh digantung 40m dari permukaan bumi. Kepantasannya sehingga 100km per jam. 12 gerabaknya mampu mengangkut 30000 penumpang setiap jam di setiap arah. Kos untuk Aerobus juga lebih rendah dari monorail dan light transit. 

Aku memang sokong projek ini. Tapi tula projek ini hanya diusulkan kat Pulau Pinang sahaja. Kalau diluluskan aku memang nak cuba naik. Nak tengok perbezaannya dengan keretapi yang lain. 

Berdasarkan reka bentuk, terasa gayat pun ada. Mana tak nya dah la tergantung jauh dari tanah pula tu. Bagi aku teknologi ini memang unik.

Dari sudut engineering ni lah gambar-gambar lukisan kejuruteraan untuk Aerobus ini yang ku ambil dari laman web aerobus itu sendiri.

Pandangan atas

Pandangan depan

Pandangan Tepi

No comments: