Sunday, November 16, 2008

Zoo Negara

Ayah : Along cepat siap. Hari ni kita pergi Zoo Negara.
Aku   : Baik.

Ringkas dan padat sahaja perbualan aku dengan ayah aku. Mungkin aku mewarisi genetik daripada ayah aku. Last minute baru buat keputusan. Tiba-tiba je ayah aku ajak pergi Zoo Negara. Aku pun ikut je. Dah lama tak jalan-jalan. Alang-alang nak hantar aku balik rumah sewa singgah la Zoo Negara sekali. Dekat je Zoo Negara dari rumah sewa aku. 

Tapi tak pernah pergi pun. Setakat lalu je. Zoo Negara ni memang tempat yang nostalgia bagi aku. Kali terakhir aku pergi sini 14 tahun lepas. Masa tu aku kecil lagi. Kira ni kunjungan kedua aku. Bayaran masuk bagi golongan dewasa ialah RM15. 

Motif dan tujuan utama zoo ni memang mulia. Nanti tak adalah kes anak cucu cicit kita tak mengenali kelibat sang buaya dan sang kancil. Kat zoo ni ada diadakan pertunjukan pada jam 11.00 pagi dan 3 petang. Manakala pertunjukan gajah pada pukul 2.30 petang. Mula-mula semangat tu memang membara. Habis satu zoo tu aku tawaf. Semua jenis binatang tak kira keturunan aku tengok. 

Kawasan zoo ni memang besar. Akhirnya aku pulang ke pintu utama dengan menaiki keretapi yang disediakan. Tenang je sambil menikmati pemandangan dan panorama sekeliling tanpa sebarang gangguan. Hari pun dah nak gelap. Baik aku balik dahulu. Tu pun orang tak henti-henti berpusu-pusu masuk ke Zoo Negara. Mungkin sebab hari ini hujung minggu. Semua hendak bercuti. 

Orang Utan
Zirafah
Badak Sumbu
Burung Flamengo
Gajah
Tapir
Ikan ???

Ibu aku cakap ikan misteri di atas makan orang. Aku pun tak tahu sejauh manakah kebenaran tersebut. Tapi saiz ikan ni memang besar. Sebenarnya aku lupa nama ikan ni apa. Sekian sahaja penjelajahan aku kali ini. Selamat tinggal Zoo Negara.

No comments: