Monday, November 10, 2008

Anime dan Manga

Selain daripada musik, game dan komputer, benda yang aku paling minat sekali ialah anime dan manga. Ingat lagi semasa aku sekolah rendah. Aku sanggup kumpul duit semata-mata nak beli buku komik. Tapi sekarang tidak perlu lagi. Dengan peralihan zaman di dunia teknologi ni, aku hanya perlu pergi ke onemanga untuk membaca manga.

Anime dan manga ni berasal daripada Jepun. Anime kartun dalam bentuk video manakala manga kartun dalam bentuk lukisan. Mesti korang rasa aku ni macam budak-budak kan. Dah besar gedabak pun layan kartun lagi. Nasib baik belum jadi bapak orang lagi. 

Aku tak heran apa orang nak kata. Bagi aku kartun ni sangat menarik dan sesuai dijadikan bahan tontonan untuk semua lapisan umur. Kita boleh mendapat banyak pengajaran daripada Anime dan Manga. Bukan semuanya hanya hiburan semata-mata. Sehingga sekarang aku memiliki koleksi anime yang banyak.

Death Note

Nota mati. Tajuknya memang menggerunkan dan anime ini lebih kepada fiksyen. Tapi masih ada unsur realiti di dalamnya. Anime ni dah lama habis. 

Aku suka tengok anime ini sebab jalan penceritaannya sungguh bijak sekali. Anime ini menceritakan tentang Yagami Light(Kira)  yang bercita-cita untuk menghapuskan dunia ini daripada sebarang unsur jahat seperti jenayah, rasuah dan sebagainya.

Dengan bantuan death note yang beliau dapati daripada Reuk dewa maut.  Cita-citanya hampir berjalan lancar. Cuma Ryuzaki (L) bukan nama sebenar menjadi penghalang. 

Bagi aku penulis anime ni memang bijak sekali berdasarkan kepada teknik penceritaan beliau. Aku pun tengok banyak kali baru la paham. 

Kuasa death note ni ialah sesiapa yang ditulis namanya atas buku ini pasti mati. Tuan punya buku ini berupaya mengawal masa dan cara orang yang beliau kehendaki mati. Cuba bayangkan kalau buku ini betul-betul wujud. Maka binasa la dunia ini. Haha jangan percaya karut dan tahyul. Cuma sekadar hiburan sahaja.

Cuma yang pasti kejahatan pasti akan kecundang juga akhirnya. Bak kata pepatah sepandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua. Kalau nak cerita pasal anime ini memang panjang dan berbelit tapi menarik. Aku cadangkan korang tengok la sendiri.

2 comments:

LuKe HaKiM said...

Naik aeroplane pastu Jetlag,
awak sudah kene tag

XO
Luke Hakim

Unknown said...

Haha siap berpantun lagi. Nanti aku buat ye.