Sunday, November 23, 2008

Majulah sukan untuk negara

Semalam company aku adakan aktiviti riadah di Sports Planet dekat Ampang. Aktiviti sukan yang dianjurkan ialah futsal dan badminton. Aktiviti ini bukan pertandingan hanyalah sekadar untuk bersuka ria dan mengeratkan lagi hubungan di antara pekerja-pekerja.

Setahu aku Sports  Planet Ampang ni pernah dijadikan lokasi penggambaran untuk cerita gol dan gincu. Kat sini ada banyak gelanggang futsal dan badmintan. Paling istimewa ada satu gelanggang futsal tu memang ikut piawaian FIFA. 

Aktiviti macam ni memang sudah lama aku nantikan. Maklumla sejak aku internship ni jarang sekali aku turun beriadah. Betul-betul sekali je aku turun kat kolam renang depan rumah sewa aku. Kononnya nak belajar berenang la. Lepas je hari tu haram jadah tak turun langsung. Lepas kerja terus landing je kat rumah.

Mula-mula aku main futsal. Barula merasa pakai kasut futsal. Kalau tak selalu orang je pinjam kasut futsal aku. Baru main tak sampai 15 minit aku dah pancit. Dah tercungap-cungap. Tak larat sesak nafas aku. Nak lari kejar bola pun malas. Pada saat-saat macam ni. Posisi penjaga gol la paling sesuai untuk aku walaupun aku tak reti jaga gol.

Selepas itu aku beralih ke gelanggang badminton pula. Ni pun pertama kali aku pakai raket aku. Kalau tak semangat je lebih. Bawak raket tapi tak main pun. Aku main 4 set. Penatnya tak dapat dibayangkan. Kejap terkejar ke depan ke belakang ke kiri dan ke kanan. Nak smash minta maaf la aku tak larat. Aku paling benci nak ambil bola net.

Lepas je habis satu set. Aku minum 100 plus. Fuh memang nikmat. Masa penat lepas bersukan disulami dengan air 100 plus. 4 botol juga la habis aku kerjakan. Aku memang terasa rugi kalau peluang macam ni aku tak gunakan dengan sebetulnya.

Sebab tu lepas main badminton aku main futsal balik. Akhir sekali aku main badminton. Tapi kali ni dalam acara beregu. Tak larat aku nak main acara perseorangan. Habis je bersukan terus pergi makan di kedai berdekatan.

Bila sampai je rumah masing-masing pengsan kepenatan. Aku sampai hari ini efek bersukan semalam masih terasa. Kaki aku sampai melecet. Tangan lenguh. Sakit belakang. Punggung pun sakit. Semua pergerakan terbatas. Otot kaki aku rasa kejang dan berdenyut-denyut. Nak jalan pun susah. Inikan nak naik tangga. Seksa betul. Semua gejala yang aku katakan di atas akan aku alami apabila sudah terlampau lama tidak bersukan. 

Mulai hari ini aku berazam bila berpeluang aku akan turun bersukan. Sukan ni baik untuk kesihatan. Nanti tak adalah bila dah tua nanti senang kena penyakit. Akibat semalam hari ni aku hanya mampu terlantar di rumah sahaja.


p/s : Adakah aku sudah kena aneroksia nervosa? Ke mana sahaja aku pergi mesti orang cakap aku ni kurus la. Adakah diorang jeles ke atas pinggang ku yang ramping ni. 

4 comments:

SOPHY said...

hhahahah... ko memang kurus la en. budget..

Unknown said...

Uih mana ada kurus. Aku cuma slim je. Ala-ala model. Hahaha.

Kenangan Lalu said...

Majulah sukan untuk negara, yeah~!

Haha... Ko memang krus, tapi dari dulu kot...

Unknown said...

NymQ bagi tips sikit macam mana nak jadi menawan macam kau. Haha.