Sunday, November 2, 2008

Cooler Master CM Stacker 830 Nvidia Edition

Aku memang penggila komputer. Walaupun laptop lebih mudah dibawa dan sebagainya tapi hatiku tetap kat desktop. Dengan desktop kita boleh naik taraf tanpa had. Kalau laptop leceh dan ada had. Cuma kelemahannya desktop ni boleh pakai kat rumah jela. Lepas tu nak bawa ke mana-mana memang tak dapat.

Penah dulu timbul rasa iri hati terhadap Bad apabila beliau boleh melihat movie dengan menggunakan laptop beliau sambil berbaring di atas katil. Aku tak boleh buat. Apa-apa hal aku kena duduk atas kerusi. Tu timbul kes tertido atas kerusi. Perkara tu bukan disengajakan.

Berbalik kepada kegilaan aku terhadap komputer. Dulu masa first year aku pernah buat hal dengan membeli cd Windows XP original dengan menggunakan wire transfer. Terkejut kawan-kawan aku. Lepas itu, aku upgrade komputer aku secara menyeluruh.

Mula-mula aku upgrade graphic card. Untuk menampung beban yang disebabkan graphic card tu aku tukar motherboard pula. Sejurus lepas itu processor. Akhir sekali aku tambah power supply dengan RAM. Baru la komputer aku dapat beroperasi ke tahap yang tertinggi. Semuanya bersangkut paut. Dah tukar satu kena tukar yang lain pula.

Baru-baru ini aku buat hal lagi. Kali ini aku tukar casing pula. Tujuan utama untuk mendapat ruang yang lebih dan penyejukan tahap maksimum. Biar beku barula tak ada overheating. Jumaat hari tu lepas kerja aku terus bertungkus lumus memasang casing ini. Bila dah pasang semua tak boleh on pula. Baran betul aku. Bila cek-cek barulah aku jumpa puncanya. Aku tersambung wayar ke tempat yang tak sepatutnya patutla tak on.

Kotak pun gedabak besar macam beli tv lcd.

Serabut penuh dengan wayar.

Serba hijau macam Kedah

Sekarang komputer aku dah sejuk macam pasang air cond. Tapi casing berat betul. Tercabut tulang aku bila angkat casing ni. Aku tetap berpuas hati dengan pembelian ni. Bagi aku memang berbaloi.

p/s: Aku sudah pokai....

No comments: