Saturday, November 29, 2008

PrtScn SysRq

Adakah anda pernah mengalami masalah seperti ini:

Anda ditugaskan untuk menunjukkan demo kepada pekerja baru dengan membentangkannya menggunakan microsoft power point. Anda dikehendaki menunjukkan setiap langkah daripada awal sampai akhir.

Sebagai contoh tugasan ini menggunakan software di komputer. Jadi anda perlu menunjukkan semua yang dipaparkan di komputer anda.

Selalunya kalau menggunakan langkah kuno, anda akan menekan kekunci print screen di keyboard. Selepas itu, paste di paint dan crop bahagian yang anda kehendaki sahaja. Kaedah ini memang leceh sekali.

Namun sekarang tidak lagi. Dengan menggunakan software yang akan saya cadangkan ini, anda dapat menyiapkan tugasan tersebut dengan sepantas kilat. Software ini juga bertujuan untuk merakamkan gambar yang anda ingini yang terpapar di paparan komputer anda.

JING


Software ini direka oleh TechSmith. Ia boleh digunakan untuk Windows Vista, XP dan Mac OS. Untuk pengguna windows anda perlukan Microsoft.Net Framework 3.0. Barulah anda boleh menggunakan software ini. Ia boleh didapati di laman web Microsoft. Selepas install, gambaran awan akan kelihatan di tengah desktop. Anda boleh menggunakannya dengan hanya menekan simbol tersebut dan pilih gambar yang anda kehendaki. Selepas itu, anda boleh edit. Barulah simpan di komputer. Anda boleh mendapatkan software ini di sini.

EVERNOTE



Software ini juga memainkan peranan yang sama seperti Jing. Anda cuma perlu install sahaja di komputer anda dan boleh digunakan selepas itu. Tetapi anda perlu signup terlebih dahulu. Begitu juga dengan Jing. Akaun ini berperanan supaya anda boleh berkongsi gambar tersebut di internet. Cara penggunaan ialah anda hanya perlu menekan kekunci print screen dan selepas itu drag arrow meliputi gambar yang anda kehendaki sahaja. Selepas itu simpan di komputer anda. Anda boleh mendapatkan software ini di sini.

Kedua-dua software yang saya nyatakan di atas adalah percuma. Anda tidak perlu mengeluarkan wang sesen pun. Walaupun percuma, software ini sama bagus dengan software yang kena bayar seperti Snagit. Selamat mencuba.

No comments: